tisdag 19 juli 2011

Frukost-tips

Hej!


Häromdagen bakade jag lite nytt frukostbröd. Gott med lite förändring nu när vi äter frukost hemma alla ett par veckor. Jag bakade en grovlimpa som jag fått recept på av min vän Bea. Nyttigt och väldigt gott med alla olika mjölsorter! Jag som inte brukar tycka så mörkt bröd är gott älskar det. Testa själva så får ni se vad ni tycker...


Grovlimpa


2½ dl grahamsmjöl


2½ dl vetemjöl


1 dl fint rågmjöl


1 dl vetegroddar


1 dl vetekli


1 dl vetekross


1½ dl solroskärnor


tsk salt


tsk bikarbonat eller 5 tsk bakpulver


3/4 dl ljus brödsirap


5 dl filmjölk


* Sätt ugnen på 175 grader. Smörj en avlång bakform.


* Blanda de torra ingredienserna i en bunke. Tillsätt sirapen och filmjölken. Rör snabbt samman till en slät men klibbig deg.


* Bred ut degen i bakformen och jämna till ytan med en hand som doppats i kallt vatten.


* Grädda brödet i nedre delen av ugnen i ca en timme. Stjälp upp brödet ur formen och låt svalna inlindat i bakduk


Jag brukar dubbla satsen och göra två bröd samtidigt. Sen skär jag upp bröden i skivor och fryser in. Smidigt att ta fram och micra så många skivor man vill ha varje dag sen. Och så är det jättegott lite ljummet.


Imorgon blir det baka av igen, då fyller nämligen mannen i huset år. Jordgubbstårtor har han bestämt att han vill ha så det ska jag (eller vi) försöka knåpa ihop imorgon.


Sov gott!

Kram Malin

Inga kommentarer: